fredag, september 18, 2009

Tjuvfiskande tant på Gotland

Ja, vad tusan.

En åttioårig tant blir åtalad för tjuvfiske. Av - SIK!!! Jag har inte ens fattat att SIK var föremål för ouppnåelighet, utrotningsfara och karantän. Jag trodde SIK (stora bokstäver för att betona vikten inför SCB) var en superfisk som aldrig kommer/skulle hotas av utfiske.

Inte heller var jag medveten om att fisk (eller annat) kunde vara hel-, halv- eller hel/halvdöd. (Vilket villkorades i tantens domslut.)

Däremot så funderar jag lite över tanten. Om hon skulle vända på steken och klejma sig själv som bifångst (vilket ni som har koll på fiskepolitiken fattar vad det betyder) - är hon halvdöd, på grund av ålder, så räknas hon inte heller som bifångst, är hon heldöd så fiskar hon uppenbarligen inte alls och är hon aktiv så måste hon rapportera till fiskeriverket.

Say no more.

Jag gillar att en åttioårig tant har vadarbyxor på sig. Det gungar störtskönt.

(Och det faktum att det inom determinationsretoriken nu finns varianter. Hel eller halvdöd.)

3 kommentarer:

  1. Ingen pratar längre om solidaritet, nu när alla ska ha rätt. Det är demokratins baksida. En backside topspin där alla ska ha rätt att få rätt. Att en gammal tant torskar gör en sik, man känner sig lite småsik över det hela. Alla djur måste få vara med i en riktig demokrati. Vi har haft fågelinfluensan, galna ko-sjukan och nu svininfluensan. Tror jag har en släng av svinis, men ingen tror att jag är sik, jag ålar mig fram så gott det går. Bara man inte börjar ulka också. Jag bävrar för att få gråsuggeinfluensan. Eller galna gråsuggeinfluensan. Dubbelsidig.

    Hotbilderna målas upp och de riktigt små brotten bildar stim likt ett gäng snuskhumrar medan de stora torskarna smäller i sig valfläsk. Man går inte säker någonstans. Jag tycker att det är läskigt att det inte finns övergångsställen inne i Visby, och inga gröna gubbar någonstans. Bäst att hålla sig hemma så att man inte göra några övertramp. Men nu har jag hört att regeringen ska ta tag i klimatfrågan, det är på tiden att vi får lite varmare här. Kanske vi kan bli lite mer sydländskt överseende och inte ta allt på så förbannat allvar. Som att livet vore på riktigt. Den svenska trygghetsnarkomanin, i sin iver att göra allt perfekt med nolltolerans på allt, lägger sardin på stämningen. Jag när en dröm om ett illegalt bad utan badbyxor en mörk natt. Det känns härligt subversivt. Men naturligtvis med flytväst.

    SvaraRadera
  2. Ja jag säger bara att jag hittat din sida...
    lillasyster

    SvaraRadera
  3. Sen måste man ju uppdatera sidan för att någon ska finna den tillräckligt intressant för att återkomma till!!!!!!!!!!!
    cia´n

    SvaraRadera

Arlas vd är extremt ledsen

Jomen så är det. Arlas VD är jätteledsen över det han sett på de förvisso icke spårbara filmerna och bilderna från den utpekade mjöl...