måndag, september 07, 2009

Nordostpassagen öppnar

Jag blir ambivalent. Visst är det bra att båttransporterna mellan Tyskland och Japan kortas med 8000 nautiska mil, ur ekonomisk och miljömässig synpunkt eftersom koldioxidutsläppen minskar. Men vad händer med de områden (både Nordväst- och Nordostpassagerna - dvs norra Canada och norra Ryssland) som nu för första gången någonsin i så fall börjar trafikeras frekvent? Vad händer med djurliv, vad kan den ökade rörelsemassan via svall orsaka med den redan ansträngda glaciärisen? Eller har det ingen påverkan alls?
Idag har ju trots allt de flesta rederier miljöpolicies gällande katalysatorer för utsläpp. Betyder det inte att miljöaspekten bara är en dimridå för att tjäna ännu mer pengar?
Nu handlar det om cirka 8 veckor per år. Det kanske inte påverkar alls. Eller så blir det en optimal plats för ryska kapare att implementera de somaliska piraternas affärsidéer. Nordostpassagen ligger ju trots allt i ett ännu mer perfekt läge än farvattnen mellan Öland och Gotland.

Arlas vd är extremt ledsen

Jomen så är det. Arlas VD är jätteledsen över det han sett på de förvisso icke spårbara filmerna och bilderna från den utpekade mjöl...